WHAT’S IT ALL ABOUT

“LEUK ZO’N FANCLUB LIDMAATSCHAP. MAAR WHAT’S IN IT FOR ME?”

CASE

 De supportersvereniging van voetbalclub Ajax heeft verschillende groepen fans. Tot 12 jaar kunnen kinderen terecht bij de kidsclub, daarna gaan ze door naar de ‘Jonge Schare’. In de praktijk blijkt echter dat veel jongeren hier afhaken en dat er maar weinig nieuwe toestroom in deze leeftijdscategorie is.

Hoe kan Ajax op een passende manier jonge Ajax fans tussen de 13 en 18 jaar enthousiasmeren om een betrokken en serieuze supporter te worden én blijven?

ONS ANTWOORD

Begin bij de doelgroep zelf en luister naar wat zij willen.

Samen met leden en niet-leden hebben we grondig onderzoek verricht naar het lidmaatschap van de Jonge Schare. Wat bleek? Iedereen wil best betalen voor een fan-lidmaatschap, maar de grote vraag is: wat levert het op? What’s in it for me?

De activiteiten die aangeboden werden sloten niet aan bij de doelgroep en de dingen die gedaan werden konden ook elders zonder lidmaatschap gedaan worden. Kortom, er was weinig reden om lid te worden of te blijven.

Hoe dan wel? Zorg voor exclusiviteit! Exclusief voordeel, exclusieve merchandise en exclusieve momenten. Laat zien wat het inhoud om lid te zijn, communiceer dit op de juiste manier en zorg dat het lidmaatschap echt wat oplevert!

Dankzij een passende mediacampagne, een nieuwe website en een Limited Edition Label groeide de Jonge Schare weer uit tot een grote en actieve fanclubgroep.

HET RESULTAAT

  • Grote toename toestroom nieuwe leden Jonge Schare
  • Daling in het aantal afhakers binnen de fanclub
  • Duidelijke positionering van de fanclub, aansluitend bij de wensen van de doelgroep

Budget: € 7500,-

Wil je meer weten over dit project of ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

NEEM CONTACT OP